رئیس دفتر رئیسجمهور با بیان اینکه باید در شرایط کنونی منطقه تماسهای فرهنگی بین اندیشمندان کشورهای منطقه از طریق رسانهها گسترش یابد، گفت: دسیسههایی که بدخواهان برای کشورها و مردم منطقه طراحی میکنند، از طریق سوءتفاهمها و عدم مبادله صحیح اطلاعات، زمینه تحقق می یابد.
وی با تاکید بر اینکه بهترین راه مقابله با این دسیسهها، افزایش آگاهی و ارائه اطلاعات صحیح به مردم و سیاستمداران در کشورهای منطقه است، گفت: طبعا موظف هستیم بین امت اسلامی - که الحمدالله اسلام سرمایه مشترک فرهنگی بین کشورهای منطقه است - اخوت اسلامی را مرتبا افزایش دهیم.
نهاوندیان ادامه داد: از وظایف اسلامی این است که به امور ملتها، به خیر و صلاح اسلام اندیشیده شود و در این راه قدم برداریم.
رئیس دفتر رئیسجمهور با بیان اینکه متاسفانه در شرایط کنونی زمینههای تبادل نظر و پیداکردن راه حل بومی مسائل توسط مداخلههای دیگران در منطقه تضعیف شده است، تصریح کرد: موضع ایران در بسیاری از مسائل بحران خیز، تقویت مذاکره داخلی و ملی در کشورها بوده است.
نهاوندیان با اشاره به اینکه مداخلههای دیگران نه تنها کمکی به حل مسئله سوریه نکرد، بلکه اوضاع را نیز پیچیده تر کرد، تاکید کرد: موضع جمهوری اسلامی ایران از روز آغاز بحران سوریه این بود که این بحران راه حل نظامی ندارد و باید مذاکرات سوری-سوری تقویت شود و هر کشوری که خواهان حل بحران است، باید به پیشرفت مذاکرات سوری-سوری کمک نماید.
رئیس دفتر رئیسجمهور در خصوص تحولات یمن خاطر نشان کرد: موضع جمهوری اسلامی ایران جز پیشبرد مذاکرات یمنی-یمنی نبوده و باید با رفع مداخلات خارجی و توجه به حقوق همه آحاد مردم یمن، به حل بحران در این کشور کمک کرد.
نهاوندیان ادامه داد: آنهایی که مذاکرات را ترک کردند و یا در روند آن اخلالی ایجاد نمودند، باید پاسخگوی شرایط پیش آمده در یمن باشند و متاسفانه مداخلههای نظامی نه تنها به اصلاح کمک نکرد، بلکه مشکل پیچیده تر شد.
رئیس دفتر رئیسجمهور افزود: در بحرین نیز راهحل مشکلات در سایه توجه به آراء و نظریات واقعی مردم، دست یافتنی است.
نهاوندیان تاکید کرد: رویکرد دولت و مردم ایران در خصوص مسایل منطقهای این است که با تقویت مناسبات بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه در همه حوزهها بویژه در حوزه اقتصادی می توان به نزدیکی مصالح و منافع متقابل کمک نماییم.
رئیس دفتر رئیسجمهور ادامه داد: فایده گسترش همکاریهای اقتصادی در این است که اولا زمینه تفاهم فرهنگی بیشتر ایجاد می شود و ثانیا توسعه پایدار کشورها در گرو نزدیکی سیاسی و اجتماعی کشورهای منطقه قرار داده شده است و همزمان زمینه مداخله دیگرانی که در مسایل داخلی کشورها و مصالح منطقه دخالت می کنند، کاهش می یابد.
نهاوندیان افزود: به همین جهت در دولت یازدهم همکاریهای اقتصادی بین ایران و کشورهای همسایه افزایش یافته و در همین دوسال گذشته شاهد روابط نزدیک تر کشورهای همسایه شمالی با ایران هستیم و در همین حال روابط اقتصادی کشور با عراق و افغانستان در حال توسعه روزافزون می باشد و تمایل بسیار داریم که همین حرکت را با دیگر کشورهای همسایه و منطقه نیز شاهد باشیم.
رئیس دفتر رئیسجمهور در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه رسانههای کشورهای منطقه با توجه به شرایط کنونی مسئولیت بسیار خطیری دارند، گفت: بسیاری از مشکلات منطقه ناشی از تخریبهایی است که متاسفانه برخی از رسانههای فرامنطقهای پیگیری کرده اند.
وی تبادل اطلاعات واقعی و بیان واقعیتها را از مهم ترین وظایف رسانهها برشمرد و ادامه داد: همکاریهای نزدیک رسانهای بین ایران و کشورهای عربی به تقویت و توسعه منافع مشترک کمک خواهد کرد.
نهاوندیان با اشاره به اینکه در کنار همکاریهای رسانه ای، همکاریهای اقتصادی نیز نقش مهمی دارد، اظهار داشت: حوزه اقتصادی با منافع متقابل تعریف می شود و این حوزه معمولا برد-برد بوده و اگر کمک نماییم تا نگاه به توسعه اقتصادی، نگاه اشتراک منافع بین کشورهای همسایه و منطقه باشد به تفاهم و همکاری بیشتر کمک خواهد شد.
رئیس دفتر رئیسجمهور ادامه داد: برداشته شدن تحریمهای ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران، فرصتی طلایی برای گسترش همکاری اقتصادی با کشورهای عربی همسایه و منطقه خواهد بود.
نهاوندیان در پاسخ به سوالی درخصوص فعالیتهای گروهای تکفیری و تروریستی در منطقه بویژه در عراق و سوریه و نقش جمهوری اسلامی ایران در این خصوص و همچنین بحران یمن و اتفاقات بحرین گفت: باید یک تفکیک اساسی بین رویکرد و نگاهی که در مسایل داخلی یک کشور وجود دارد با مسئله تروریسم بین المللی انجام دهیم.
رئیس دفتر رئیسجمهور با بیان اینکه اگر به دموکراسی، آزادی انسانها و حاکمیت ملی معتقدیم باید در حل مسایل داخلی کشورها رویکرد بومی و داخلی داشت و حل داخلی مسایل را از طریق گفتگوی سیاسی دنبال کنیم، اظهار داشت: اما جایی که مسئله سیاسی نبوده و با حملات وحشیانه تروریسم بین المللی روبرو هستیم، که طبق تعریف و عملکردشان هیچگونه مرز و محدودیتی را قائل نیستند، و همچنین در مقابل اعمال وحشیانه آنان که سربریدن، گلوله و جنگ است، منطق سیاسی کاربردی ندارد و باید با زبانی با آنان سخن گفت که می فهمند.
نهاوندیان با بیان اینکه موضع جمهوری اسلامی ایران در حل مسایل سیاسی کشورهای سوریه، یمن، عراق و بحرین عدم هرگونه مداخله خارجی بوده است، اظهار داشت: کشورهای منطقه باید به روند گفتگوهای داخلی این کشورها کمک کنند.
وی با تأکید بر اینکه موضع جمهوری اسلامی ایران در بحران سوریه حل بحران از طریق گفت و گویهای سوری – سوری است، گفت: اما زمانی که تروریستها پول، اسلحه، حمایتها و اقدامات نظامی، تروریست اروپایی، اطلاعات نظامی و آموزشهای لازم را دریافت می کنند دیگر این مسأله تنها مسأله داخلی سوریه نیست و یک معضل منطقهای و بینالمللی است.
رئیس دفتر رئیسجمهور با بیان این که در آن واحد نمیتوان ادعا شود که هم با ترویستها مقابله کنیم و هم دولت مرکزی آن کشور تضعیف شود، افزود: اگر در کشوری فعالیتهای ترویستی آغاز شد اولویت اول مقابله با تروریسم در آن کشور میباشد.
وی با بیان این که حضور ایران در عراق به درخواست دولت این کشور و در حد مشاوره نظامی در مقابله و مواجهه با تروریستها میباشد، تصریح کرد: همگان اذعان دارند که اگر حمایت قاطع ایران در مشاوره نظامی به حکومت دموکراتیک و مرکزی عراق نبود، تروریستها شاید الان در بغداد بودند و همه از این نقش ایران تمجید میکنند.
نهاوندیان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در همه مسایل منطقه به فرایند دموکراتیک کمک مینماید و با اشاره به اشغال سرزمین فلسطین توسط رژیم صهیونیستی گفت: حتی در این خصوص نیز باید به آرای مردم آن سرزمین توجه شود و نظریات همه مردم آنجا و به ویژه تمام فلسطینیها باید مورد احترام جامعه بینالمللی قرار گیرد.
رئیس دفتر رئیسجمهور با بیان این که نمیتوان از عدهای حق رأی و سکونت را گرفت و سپس به آنان دیکتاتوری تحمیل کنیم، گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران همواره مبنی بر اصول است و اصلی بالاتر از حق حاکمیت سرنوشت یک ملت وجود نداشته و باید زمینههای حق رأی فراهم شود که دولتهای دیگر نیز میتوانند در این زمینه کمک کنند.
نهاوندیان با طرح این مسأله که نمیتوان در جایی اجازه داد کسی با اقدامات نظامی و وحشیانه اعمال رعب نماید و سپس از رأی گیری آزاد سخن به زبان آورد، گفت: پیش شرط ایجاد دموکراسی مقابله با تروریسم است.
رئیس دفتر رئیسجمهور در پاسخ به سؤالی در خصوص بحران پناهندگان گفت: جمهوری اسلامی ایران در حد امکانات خود اقدامات لازم را به عمل آورده است و هیچ کشوری همانند ایران در سه دهه گذشته برای حضور پناهندگان به داخل کشورش هزینه نکرده و در حال حاضر نیز چندین میلیون پناهنده در ایران زندگی میکنند اما نکته مهم در این است که اگر در زمینه پناهندگان عزم راسخ داریم باید به ریشههای ایجاد مسأله پناهندگی پرداخت.
نهاوندیان با بیان این که ریشه اصلی ترک دیار مردم در سوریه، گسترش رعب و وحشت حاصل از تروریسم بود، گفت: اگر با این ارعاب مقابله کنیم به روند مفاهمه ملی کمک کردهایم که این از هر کمکی به پناهندگان مفیدتر خواهد بود.
رئیس دفتر رئیسجمهور در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اقدامات اخیر نظامی روسیه در سوریه گفت: روسیه در یک تاریخ طولانی هم به صورت نظامی و اقتصادی در سوریه حضور داشته و اقدامات نظامی اخیر این کشور به خواست دولت سوریه بوده و در واقع مسکو، فاز حمایت از مردم سوریه و مقابله با ترور و وحشت را ارتقا داده است.
نهاوندیان ادامه داد: موضع جمهوری اسلامی ایران در این خصوص همان موضع گذشته بوده و در مواردی که دولتی تقاضای کمک برای مقابله با تروریسم داشته باشد، ایران بر اساس مواضع اصولی خود و در حد امکانات به مقابله با تروریسم کمک میکند.
رئیس دفتر رئیسجمهور تأکید کرد: حضور جمهوری اسلامی ایران در سوریه نیز خارج از این حکم نبوده و حضور برخی از شخصیتهای نظامی کشور دقیقاً جنبه مستشاری و بر اساس درخواست دولت مرکزی سوریه بود و تاکنون حضور ایران مشاورهای بوده و هست.
خبرنگاری از نهاوندیان در خصوص دستاوردهای توافق هستهای با کشورهای 1+5 پرسید؟ که وی پاسخ داد: با وجود این که هنوز به مرحله اجرای توافق هستهای و یا برنامه جامع اقدام مشترک نرسیدهایم اما پیام این توافق منجر شد تا دهها هیأت بزرگ اقتصادی از بخشهای خصوصی دیگر کشورها و همچنین هیأتهای سیاسی مختلف به ایران بیایند و طبعا این هیأتها برای مذاکرات جدی با بخش خصوصی و دولتی در پروژههای عظیم به ایران سفر کردهاند که البته برخی از این گفتگوها به مرحله نهایی رسیده و به محض اجرای برجام نیز عملیاتی خواهد شد.
نهاوندیان افزود: تاکنون صدها میلیارد دلار حجم پروژهها و مبادلات مختلف تجاری در حوزههای مختلف بویژه در زیر ساخت، حمل و نقل، نفت، گاز، پتروشیمی بوده و مذاکراتی در این خصوص صورت گرفته است. منتهی طبیعت این گونه پروژهها، فاصله زمانی برای رسیدن به محصول اقتصادی است و ما در حوزه ایجاد اشتغال و سرمایهگذاری داخلی شاهد آثار مثبتی خواهیم بود.
رئیس دفتر رئیسجمهور تأکید کرد: البته بهبود وضع اقتصادی کشور بسیار زودتر از نهایی شدن توافق هستهای آغاز گردید و در دو سال گذشته و به یمن حماسه سیاسی مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 شاهد یک آرامش و ثبات در همه شاخصهای کلان اقتصادی ایران بودیم.
نهاوندیان با اشاره به شرایط ملتهب اقتصادی کشور و تورم بالای 40 درصد در ابتدای کار دولت یازدهم گفت: در طول دو سال گذشته شاهد روند اعتمادساز و کاهش تورم به 15 درصد بودیم.
وی ادامه داد: متأسفانه اقتصاد کشور با رکود عظیم و منفی 8/6 درصد در سال 91 روبرو بود اما حرکت رو به جلوی اقتصاد ایران در سال 92 آغاز شد و در آن سال به رشد منفی 1 درصد رسیده و در سال 93 نیز از حوزه منفی و رکود خارج شده و شاهد نرخ رشد مثبت سه درصدی در کشور نیز بودیم.
نهاوندیان تأکید کرد: قطعاً با ادامه این روند و همچنین دسترسیهای بیشتر به مناسبات اقتصادی، آزاد شدن منابع ایران و برداشته شدن محدودیتهای فروش نفت و مبادلات بانکی، نرخ رشد بالاتر نیز برای جمهوری اسلامی ایران فراهم خواهد شد و در برنامه ششم توسعه کشور نرخ رشد 8 درصدی را هدفگذاری نمودهایم.
رئیس دفتر رئیسجمهور در ادامه به مسایل داخلی کشور عراق اشاره کرد و با بیان این که مردم در هر کشوری نظام سیاسی خود را تعیین کرده و دیگران تنها باید به فرایند مذاکره و مفاهمه ملی به نفع دموکراسی کمک کنند، گفت: اگر مردم عراق به شکلبندی ویژه در نظام سیاسی دست یافتهاند دیگران حق مقابله و تخریب ندارند و باید به تسریع روند تفاهم در این کشور کمک کنند و موضع همه کشورها باید همین باشد تا کسانی از آن طرف اقیانوسها فرآیند تفاهم ملی در کشورهای منطقه را تخریب نکنند.
نهاوندیان با بیان این که تفاهم ملی مسیری است که باید مرتبا پیموده شود، گفت: همه همسایگان و کشورهای منطقه باید در تقویت این تفاهم کمک و همکاری کنند.